A magyar lakosság sóbevitele jelentősen meghaladja az ajánlott értéket. Ez magas vérnyomáshoz, hosszú távon pedig szív- és érrendszeri betegségek (szívinfarktus, stroke) kialakulásához vezet.
Mindannyian tehetünk azért, hogy kevesebb sót fogyasszunk. Vásárlásnál mindig nézzük meg a címkét, és válasszuk az alacsonyabb sótartalmú terméket! Kóstolás nélkül ne sózzunk! Készítsük ételeinket kevesebb sóval, válasszuk só helyett a különféle zöldfűszereket!

A STOP SÓ Nemzeti Sócsökkentő Program célja, hogy csökkentse a lakosság magas sóbevitelét.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player



A lélegzetünk is eláll a sótól
Alvás közben sok embernek ki-kimarad a lélegzetvétele. Ez néhány másodpercig, de akár percekig is tarthat, és több betegség tünete, kockázati tényezője lehet. Egy kanadai vizsgálat szerint a kihagyó légzés a konyhasó bevitelének csökkentésével javítható.”
Bővebben >>
Egyre több sót eszünk - de miért?
Az amerikaiak nagy része sajnos nem képes csökkenteni a sófogyasztását, de szakértők szerint ez legtöbbször nem az egyes emberek hibája, hiszen az élelmiszergyártók és a különböző éttermek tehetők felelőssé az étrendünkben lévő só 77 százalékáért.
Ezért nemrég az amerikai Országos Egészségügyi Intézet levélben kérte az Élelmiszer és Gyógyszerellenőrzési Hivatalt (FDA), hogy módosítsa az élelmiszerek sótartalmára vonatkozó szabályait. Egyes felmérések szerint az amerikaiak közel kétszer annyi sót fogyasztanak, mint a napi egészséges mennyiség.
Bővebben >>
Ártanak a szívnek a feldolgozott húsok
Jelentősen növeli a szívbetegségek kockázatát, ha valaki rendszeresen eszik sonkát, virslit, szalámit és más feldolgozott húsokat - állapították meg amerikai kutatók.
A Circulation című szakfolyóiratban hétfőn közzétett tanulmány szerint a feldolgozott húsok fogyasztása 42 százalékkal növelheti a szívbetegségek és 19 százalékkal a 2-es típusú, felnőttkori diabétesz kialakulásának kockázatát. Ugyanakkor a kutatók nem tapasztaltak ezekre a betegségekre emelkedett kockázatot azoknál, akik feldolgozás nélkül fogyasztottak vörös húsokat, például marha-, sertés- vagy birkahúst.
Bővebben >>
Hadat üzentek a sónak az Egyesült Államokban
Az egészséges életmód egy újabb ellenségének, a sónak üzentek hadat New Yorkban, ahol Michael Bloomberg polgármester hivatali ideje alatt már betiltották a dohányzást és a mesterséges transzzsírokat az éttermekben.

Az amerikai metropolisz közegészségügyi hatóságai hétfőn bejelentették, összehangolják a szövetségi szintű erőfeszítéseket arra, hogy 25 százalékkal csökkentsék a só használatát az éttermekben és az előre csomagolt élelmiszerekben a következő öt év alatt.
Bővebben >>

"A Sótlan főző-show receptverseny győztes receptjei"
A linkre kattintva 3 ízletes, sómentes receptet talál. Reméljük Önnek is elnyerik tetszését! Jó étvágyat hozzájuk!"
Tovább >>
A magas vérnyomás életmóddal is kezelhető
Kapszulák vagy tabletták rendszeres szedése helyett sokan választanak természetes gyógymódokat és elméletileg igyekeznek úgy élni, hogy ne legyenek betegek, de ezt kevesen hajlandók megtenni. Neves amerikai kardiológusok összefoglalták azokat az életmódszempontokat, amelyek figyelembe vételével a leggyakoribb szív-és érrendszeri betegség, a magas vérnyomás jórészt megelőzhető és kezelhető.
Bővebben >>
Ásványvízfogyasztás Magyarországon - A sófogyasztás csökkentése az ásványvíz tudatos megválasztásával
A természetes ásványvíz "természetes állapotában emberi fogyasztásra szánt, egy meghatározás szerint hivatalosan elismert víz, amely ásványianyag- és nyomelemtartalma következtében egészségügyi szempontból előnyös tulajdonságokkal rendelkezik. A felszín alatti ásványvizeink kezelés nélkül kerülnek palackozásra, mintegy félezer kútból és forrásból. Ma elsősorban a biológiai vízigény kielégítésére fogyasztunk ásványvizet.

KISS István, GÖRGÉNYI Frigyes, KERKOVITS Lóránd

Összefoglaló I Teljes cikk (PDF)
A kenyerek 50%-kal csökkentett sótartalma nem befolyásolta a fogyasztást
2011 novemberében a holland Wageningen UR Food & Biobased Research honlapján olvasható egy kutatás, mely bizonyítja, hogy a kenyerek sótartalmát 50%-kal lehet csökkenteni anélkül, hogy a fogyasztók ezt észrevennék.
Az angol nyelvű cikk leírja a kutatás folyamatát, valamint a kapott eredményeket is.
Az angol cikket ITT olvashatja!